رودخانه‌های جولمرگ به نام "بهسازی" از بین می‌روند

بسیاری از رودخانه‌های جولمرگ با ریختن بتن خشک شدند، درختان، گیاهان، حیوانات و حیات طبیعی اطراف این رودخانه‌ها از بین رفت.

در جغرافیای جولمرگ که طبیعت منحصر به فرد خود را با کوه‌ها، دشت‌ها و دره‌هایش دارد، هزاران گونه‌ی جانوری و گیاهی وجود دارد. تلاش برای از بین بردن این حیات طبیعی از طریق سدها، نیروگاه‌های برق آبی و معادن در حال انجام است. ده‌ها سد و نیروگاه برق آبی در کوه‌های جیلو و دره زاپ جلمگ ساخته شد. سدها برای سود ساخته شدند و طبیعت نابود شد. همچنین ده‌ها معدن در جولمرگ و مناطق اطراف آن وجود دارد. به دلیل این معادن، منابع آبی در بسیاری از مناطق آلوده شده و حیات طبیعی از بین رفته است. دولت حزب عدالت و توسعه که رودخانه‌ها و دره‌های بزرگ را با بندابها و سدهای برق آبی ویران کرد، زندگی طبیعی در رودخانه‌ها و دره‌های کوچک را به نام «بهسازی» نابود کرد. هزاران درخت در دره‌ها قطع شد، پوشش گیاهی و حیات طبیعی حذف شد و در منطقه بتن ریزی انجام شد.

در مرکز جولمرگ، مناطق چله، گَوَر و شمزینان، سازمان آب دولتی و قیم‌ ها در تلاش برای نابودی طبیعت هستند. هزاران گونه گیاهی، حشرات و جانور در رودخانه‌ها و دره‌هایی وجود دارند که سازمان آب دولتی در آنها دخالت کرده است. رودخانه‌هایی که از میان روستاها و حومه شهرها می‌گذرند، با سنگ فرش شده‌اند.

عیسی چیفتچی، که در مرکز شهر جولمرگ زندگی می‌کند، گفت که حیات طبیعی با «بهسازی» رودخانه‌های این منطقه از بین رفته است. چیفتچی رودخانه‌ها و دره‌های جولمرگ را از نظر گیاه و جنگل بسیار غنی اعلام کرد و گفت: «اینجا فقط درختان نبودند، بلکه حیوانات زیادی هم اینجا زندگی می‌کردند، مخصوصاً در بهار، تابستان و پاییز طبیعت اینجا بسیار زیبا بود. مردم از آن استفاده می‌کردند و برای استراحت به اینجا می‌آمدند.حیوانات وحشی زیادی اینجا بودند.درختان گردو،سیب،گلابی و بسیاری از انواع دیگر،سالها ميوه‌هایمان را در این دره‌ها جمع می‌کردیم و در مرکز شهر می‌فروختم. اما این منطقه اکنون مانند بتن است. هزاران درخت در حاشیه رودخانه قطع شد. اکنون نه درخت، نه گیاه و نه موجود زنده در اطراف رودخانه وجود ندارد. بهسازی رودخانه، طبیعت را نابود می‌کند.»